1.0
Pengenalan
Sepanjang sejarah
pembangunan negara, kita berpandukan cita-cita yang murni pada masa-masa yang
penting. Bermula dengan era Dasar Ekonomi Baru (1971-1990), kita melangkah ke
era Wawasan 2020 (1991-2020) dan seterusnya kita perlulah bersedia untuk
menghadapi tempoh 30 tahun akan datang. Sejajar dengan hal tersebut, isu
pendidikan telah menjadi topik utama bagi mencapai konsep Transformasi Nasional
2050 (TN50) yang menjadi dasar futuristik bagi memeta hala tuju negara untuk
tempoh 30 tahun selepas 2020. Namun, dengan pelaksanaan pelbagai reformasi
dalam pendidikan, pelbagai masalah seperti masalah murid dan bebanan kerja
telah muncul dan menjadikan guru semakin stres dan akhirnya membawa implikasi
yang buruk kepada kualiti pengajaran dan pembelajaran (PdP).
Menurut Mohamad Salleh
(1994), stres adalah reaksi fizikal dan mental emosi seseorang akibat sesuatu
situasi yang menyebabkan seseorang itu tidak mendapat keselesaan hidup. Fontana
dan Abouserie (1993) juga menyatakan bahawa stres atau tekanan adalah sesuatu
yang lazim terdapat dalam profesion perkhidmatan yang berhubungan dengan
manusia. Sejalan dengan hal tersebut, profesion perguruan adalah salah satu
tugas yang mempunyai hubungan secara langsung dengan manusia terutama dengan
murid-murid.
Di Malaysia, fenomena
stres di kalangan guru kini sedang hebat diperbincangkan dan dijadikan sebagai
bahan kajian ilmiah. Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) dalam
Utusan Malaysia (2006) pula telah menjalankan satu kajian yang berkaitan dengan
stres di dalam kalangan 9328 orang kakitangan perguruan di seluruh negara pada
tahun 2005. Hasil kajian itu telah
menunjukkan terdapat 69 peratus responden bersetuju bahawa mereka bekerja dalam
keadaan stres. Justeru, kita seharusnya mengenal pasti punca-punca masalah dan
cara menanganinya supaya generasi kita tidak akan menjadi mangsa kepada isu
ini.
2.0
Punca-punca Isu Stres Guru
Dalam era globalisasi
ini, tidak dapat dinafikan bahawa pada masa kini terdapat kes-kes yang
berkaitan dengan guru sering berlaku dan dilaporkan melalui media massa.
Kebanyakan kes yang berkaitan dengan guru adalah amat serius sehingga terdapat
segelintir kes telah menyebabkan kecederaan dan kematian. Kes-kes ini berlaku
mungkin disebabkan tekanan emosi yang telah dipendamkan dalam guru tersebut
yang agak lama sehingga dia tidak dapat berfikir dengan waras. Akibatnya,
tekanan emosi yang serius ini telah menyebabkan guru berkenaan berfikiran tidak
mempunyai kesedaran diri dan melakukan perbuatan yang tidak terkawal yang boleh
mengancam keselamatan diri dan orang lain. Persoalannya,
apakah punca-punca yang menyebabkan berlakunya stres dalam kalangan guru?
Pertamanya, inovasi dan
perubahan kurikulum dalam pendidikan merupakan penyebab utama yang telah
menjadikan bebanan tugas semakin berat sehinggalah menyebabkan isu stres dalam
kalangan guru. Pada abad ke 21, negara kita telah menghadapi cabaran baharu
kesan daripada globalisasi, liberalisasi, pengantarabangsaan dan perkembangan
Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK). Tenaga pengajar dan pengurus
pendidikan seharusnya peka dengan perkembangan terkini dalam proses
kepemimpinan, pengurusan, pengelolaan sumber dan pencapaian matlamat pendidikan
(Ibrahim Ahmad Bajunid, 1995). Untuk mencapai wawasan 2020 dan juga TN50,
Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah sering membuat penandaarasan dengan
kurikulum negara maju bagi memastikan kurikulum persekolahan kebangsaan
sentiasa setanding dengan pendidikan global. Dengan berlandaskan Falsafah
Pendidikan Kebangsaan dan juga prinsip Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah
(KBSR), penambahbaikan dilakukan kepada reka bentuk organisasi, pedagogi,
penegasan kurikulum, peruntukan masa dan pengurusan kurikulum untuk Kurikulum
Standard Sekolah Rendah (KSSR) secara berperingkat mulai tahun 2011.
Dalam hal ini,
Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) yang dijalankan sebagai sebahagian
daripada Program Transformasi KSSR telah membebankan guru. Hal ini kerana
setiap prosedur dan langkah pentafsiran PBS dilaksanakan sepenuhnya oleh guru
dan pihak sekolah yang bermula dari aspek perancangan, pembinaan item,
instrumen pentaksiran, bermula dari aspek perancangan, pembinaan item,
instrumen pentaksiran, pentadbiran, pemeriksaan, perekodan dan pelaporannya.
Tugas pelaksanaan PBS yang pelbagai telah menimbulkan suasana yang negatif
kepada guru dan mereka merasakan tugas penilaian PBS memerlukan masa
pelaksanaan yang lama dan kemahiran yang tinggi untuk dilaksanakan. Bukan itu
sahaja, bagi meningkat kemahiran serta maklumat semasa guru, banyak kursus atau
program dijalankan bagi membolehkan guru-guru memperolehi kemahiran dan
maklumat yang terkini. Sebagai contoh, guru dikehendaki mengikuti pelbagai
kursus berkenaan KSSR, PBS, sistem pengurusan pentaksiran berasaskan sekolah
(SPPBS) dan sebagainya yang dianjur oleh sekolah, KPM, Jabatan Pelajaran Negeri
(JPN) dan Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) supaya mereka dapat melaksanakan KSSR
dan PBS di sekolah dengan berkesan.
Sementelahan pula,
Kementerian Pendidikan telah merangka Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia
(PPPM) 2013-2025 dengan matlamat memanfaatkan TMK dalam pengajaran guru. Secara
suka atau tidak, para pendidik dan seluruh sistem pendidikan terpaksa
berhadapan dengan perubahan ini. Sebagai contoh, terdapat satu platform maya
yang dikenali sebagai Persekitaran Pembelajaran Maya-Frog (Frog VLE) telah
dikenalkan oleh KPM melalui Projek 1BestariNet pada tahun 2012. Guru-guru
dituntut untuk menyokong sistem ini kerana berpendapat ia boleh
mengintegrasikan konsep pendidikan konvensional dengan kaedah maya yang mana ia
dapat memberi manfaat kepada guru, murid, pentadbir sekolah dan juga ibu bapa.
Namun, penggunaan Frog VLE ini merupakan satu perkara baru kepada guru dan
murid dan Ia memerlukan pemahaman yang lebih teliti serta penguasaan yang jitu.
Maka, ia telah membawa tekanan emosi kepada guru.
Kajian Hasliza Hashim,
Siti Munira Mohamad Nasri dan Zarina Mustafa yang berjudul “Cabaran Yang
Dihadapi Oleh Guru Dalam Pelaksanaan Persekitaran Pembelajaran Maya Frog di
Bilik Darjah” telah memaparkan pandangan-pandangan responden dan mereka
berpendapat bahawa pembelajaran melalui Frog VLE agak rumit dan hanya membuang
masa sedangkan guru sekolah mempunyai beban tugas lain yang lebih penting untuk
diberikan perhatian. Halangan seperti capaian internet rendah yang memakan masa
lalu membantutkan usaha guru untuk menggunakannya lagi menambah tekanan mereka
dalam PdP. Posey, Burgess, Eason dan
Jones (2010) juga menyatakan bahawa guru merupakan individu yang mempunyai
beban tugas yang berat dan mereka tidak mempunyai masa untuk memikirkan perkara
yang tidak mempunyai kaitan dengan profesion mereka.
Seterusnya, terdapat
juga responden yang menyatakan kesukaran untuk guru dan murid dalam
mengaplikasi Frog VLE di dalam bilik darjah terutamanya bagi guru yang kurang
berkemahiran TMK seperti guru yang masih belum mahir dalam mengakses portal,
menyediakan bahan pengajaran, memproses maklumat melalui laman web dan tidak
mempunyai kemahiran untuk mengendali serta memanipulasi sesuatu alat. Kemahiran
yang rendah akan menyukarkan lagi pengaplikasian terhadap inovasi baharu
tersebut. Hal ini kerana guru seharus mengetahui dan memahami setiap fungsi
ikon dalam widgets dan tahu mengendalikan dashboard tersebut sehingga dapat
mewujudkan laman sendiri serta boleh dikongsi dengan guru lain dan juga murid-murid.
Walaupun pihak kerajaan telah memberi latihan dalaman di peringkat sekolah,
namun ianya masih belum mencukupi kerana mereka tidak ilmu pengetahuan yang
berkaitan dan mereka terpaksa belajarnya dari mula ke akhir. Akibatnya, mereka
terpaksa menggunakan masa yang agak lama untuk menyesuaikan diri mereka dengan
meneroka pendekatan baharu ini. Berdasarkan contoh-contoh yang dibincang tadi,
jelaslah bahawa perubahan demi perubahan yang dilaksanakan telah menyebabkan
stres dalam kalangan guru-guru secara tidak langsung.
Di samping itu, mereka
juga terpaksa melakukan penyeliaan dan bimbingan aktiviti kokurikulum seperti
persatuan, sukan dan badan beruniform serta menjadi penasihat persatuan, kelab
dan sukan. Hal ini membebankan guru lagi semasa guru terpaksa mengiringi
pelajar menyertai program di luar sekolah yang mungkin mengambil masa beberapa
jam mahupun beberapa hari. Walau bagaimanapun kesemua ini dilakukan tanpa
kemudahan bayaran lebih masa ataupun tuntutan wang. Lebihan masa yang digunakan
untuk tugas rasmi tidak dapat diganti pada masa depan dan guru terpaksa
mengorbankan masa rehatnya. Jelaslah bahawa isu beban tugas guru ini memang
sukar difahami masyarakat umum melainkan ada dalam kalangan keluarga atau rakan
mereka.
Selain itu, Fadzil
(2005) telah menyatakan bahawa salah laku pelajar yang berlaku seperti ponteng
kelas, bising, bertindak biadap terhadap guru, melanggar peraturan sekolah,
bergaduh, tidak menyerahkan kerja sekolah dan sebagainya merupakan satu punca
yang menyebabkan stres dalam kalangan guru. Yahaya et al. (2010) juga
menjelaskan faktor salah laku atau disiplin pelajar adalah satu punca stres
kerja dalam kalangan guru. Hal ini kerana mereka terpaksa berhadapan dengan
pelbagai salah laku dan kerenah murid yang berasal daripada pelbagai keturunan,
adat resam, sosio ekonomi serta peringkat umur. Beban kerja telah ditingkatkan
secara ketara kerana beban mereka bukan sahaja terhad kepada mengajar, mendidik
dan membimbing, malah mereka mempunyai tanggungjawab untuk mengawal
keseimbangan moral murid-murid. Bagi guru yang tidak mampu mengendali
masalah-masalah ini, pastilah kestabilan emosi guru dan kualiti PdP akan
dijejaskan. Justeru, jelaslah bahawa faktor sikap dan disliplin murid telah
menyumbang kepada stres guru.
KPM dalam Laporan
Utusan Malaysia pada (2014) telah menyatakan bahawa terdapat sebanyak 13359
pelajar sekolah rendah dan menengah di seluruh negara telah terlibat dalam
salah laku disiplin berat atau aktiviti yang berunsur jenayah bagi tempoh
Januari hingga Jun 2014. Seterusnya, Utusan Malaysia (2017) juga memaparkan
bahawa terdapat sebanyak 402 buah sekolah menengah dan rendah sedang dalam
pemerhatian Kementerian Pendidikan berikutan isu disiplin murid. Timbalan
Menteri Pendidikan II, Datuk Chong Sin Woon berkata, daripada jumlah itu
sebanyak 311 buah sekolah merupakan sekolah yang mempunyai masalah disiplin.
Sementara sebanyak 91 buah sekolah lagi dikategorikan
sebagai sekolah tumpuan (hot spot) iaitu sekolah-sekolah yang cenderung
mempunyai masalah disiplin.
Menurut beliau, satu
jawatankuasa yang dianggotai Polis Diraja Malaysia, Angkatan Tentera Malaysia,
Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) dan pertubuhan bukan kerajaan telah
diwujudkan bagi melaksanakan program tertentu untuk memastikan isu tersebut
tidak menjadi lebih teruk. Akibat kerenah murid, guru sering keletihan dan
tidak bersemangat untuk mengajar dan mungkin burnout bagi situasi yang lebih
serius.
Sesungguhnya, setiap
sekolah akan mengalami masalah salah laku murid yang berbeza. Sebagai contoh,
salah laku murid orang asli di semenanjung Malaysia dan juga di pedalaman Sabah
dan Sarawak lebih cenderung kepada tidak hadir ke sekolah. Kebanyakan daripada
mereka tidak ada motivasi untuk belajar, tidak mendapat sokongan ibu bapa malah
terpaksa membantu ibu bapa mengutip hasil pertanian di hutan atas desakan
hidup. Justeru, sebagai seorang guru yang prihatin, beliau dikehendaki sentiasa
mengambil inisiatif untuk melawat murid-murid tersebut malahan terpaksa
menempuh hutan tebal atau menyusuri sungai bagi memujuk murid-murid agar kembali
ke sekolah.
Bagi murid di SMK pula,
salah laku yang biasa dilihat termasuklah sikap biadap atau tidak menghormati
dan menghargai guru ketika guru sedang mengajar seperti membuat bising,
memanjat pagar untuk lari dari sekolah, berbual-bual, tidak membuat latihan
yang diberikan selain keluar kelas tanpa kebenaran guru yang sedang mengajar.
Tindakan murid yang sebeginilah telah menyebabkan prestasi pencapaiannya
merosot dan juga memberi suatu tekanan kepada guru-guru di sekolah. Dalam hal
ini, tekanan emosi guru-guru ditambah lagi semasa dipertanggungjawab untuk
mencari jalan penyelesaian bagi membendung salah laku murid. Walau
bagaimanapun, situasi ini menjadi lebih teruk dan sukar dikawal atas desakan
ibu bapa yang menolak sebarang hukuman dikena atas anak-anak mereka. Dengan
contoh-contoh yang dinyatakan tadi, jelaslah bahawa tekanan guru semakin
bertambah akibat salah laku murid-murid.
Seterusnya, kajian
Laughlin (1984) telah mendapati bahawa tekanan masa dan kekangan sumber
merupakan penyumbang utama kepada tekanan kerja guru. Ages (2011) juga telah
menyatakan bahawa kekangan masa telah menjadi penyumbang kepada belakunya
tekanan emosi dalam kalangan guru. Dalam hal ini, kekangan masa ditakrifkan
sebagai masa yang tidak mencukupi untuk berehat dan menjalankan tugas berkaitan
PdP seperti tidak masa yang cukup untuk menghabiskan sukatan murid, membuat
persediaan mengajar, memberi tumpuan kepada murid secara individu dan menanda
buku. Pelbagai kursus juga perlu dihadiri oleh guru, kadang-kala memakan masa
yang lama sehingga terpaksa meninggalkan kelas yang diajar. Setelah tamat
kursus, guru perlu menghabiskan dan menyiapkan tugasan yang tertangguh sebelum
ini dan hal ini tentunya akan menambahkan tekanan kerja kepada guru tersebut.
Bagi faktor kekangan
sumber pula, kekurangan sumber seperti kekurangan kemudahan elektrik dan air
bersih, peralatan, bilik darjah, makmal komputer, bengkel, bilik muzik,
perpustakaan, kemudahan PdP dan perisiannya telah menyusahkan guru dan telah
mengundang implikasi yang buruk kepada mutu dan kualiti pengajaran guru. Dalam
hal ini, persekitaran kerja yang tidak kondusif seperti ruang kerja yang sempit
dan sesetengah kelas yang terlalu panas dan tidak selesa boleh menimbulkan
ketidakselesaan kepada guru. Dalam hal ini, KPM (2011) telah menjalankan Kajian
Semula Pelan Pembangunan Pendidikan ke atas 10,000 sekolah di Malaysia dan
mendapatkan hasil kajian yang tidak begitu positif. Hasil kajian telah
memaparkan bahawa terdapat 2000 buah sekolah tidak mempunyai makmal sains, 2700
buah tidak mempunyai makmal komputer, 1500 buah tidak mendapat air bersih dan
300 buah tiada bekalan elektrik 24 jam.
Sejajar dengan itu,
kemudahan-kemudahan sekolah yang tidak mencukupi untuk keperluan diri dan
muridnya terutamanya sekolah di kawasan pedalaman akan menyebabkan guru
tersebut semakin stres. Hal ini demikian kerana kekurangan sumber dalam sesuatu
sekolah menyebabkan murid dikehendaki mengilir-gilir untuk menggunakan
peralatan-peralatan dan akhirnya menjadikan sukatan pelajaran ditundahkan.
Tambahan pula, murid juga akan sukar memahami dan belajar sesuatu teori dalam
mata pelajaran sekiranya alat bahan mengajar atau perisian yang diperlukan
tidak mencukupi. Sebagai contoh, murid tidak dapat mempraktikkan kemahiran
kerja tangan mereka kerana tiada bengkel kemahiran hidup di sekolah. Dengan
itu, mereka terpaksa mempelajari sesuatu kemahiran bergantung kepada teori
semata-mata.
Selain itu, menurut
laporan KPM (2005), terdapat 5,077 (66.8%) buah sekolah rendah dan 792 (39.0%)
buah sekolah menengah di luar bandar. Sekolah rendah dan menengah khususnya di
luar Bandar masih kekurangan infrastruktur serta kemudahan pendidikan. Terdapat
5,951 (78.3%) sekolah rendah dan 870 (42.9%) sekolah menengah berusia melebihi
30 tahun dan memerlukan penyelenggaraan tinggi. Di kalangan sekolah tersebut,
terdapat sebanyak 1,639 buah sekolah rendah tidak mempunyai bilik sains dan 42
buah sekolah masih menumpang di sekolah lain. Bagi sekolah menengah, 138 buah
tidak mempunyai makmal komputer, 25 buah tidak mempunyai makmal sains dan 26
buah masih menumpang di sekolah lain. Data-data ini merupakan bukti yang nyata
dengan menunjukkan statistik-statistik kekurangan sumber sekolah di Malaysia.
Tambahan pula, gaya
kepimpinan guru besar mempunyai pengaruh yang sangat besar terhadap sekolah
dalam pelbagai perkara antaranya termasuklah komitmen guru (Sabariah Sharif,
Juninah Dullah, Khaziyati Osman dan Salina Sulaiman, 2010) dan juga tekanan
kerja guru (Najeemah Mohamad Yusof, 2011). Dalam hal ini, setiap guru besar
mempunyai gaya kepimpinan sendiri seperti kepimpinan autokratik, demokratik,
Laissez-Faize. Setiap gaya ini mempunyai kelebihan dan kelemahan dan ada kalanya
gaya-gaya ini perlu digunakan bersama sekali dalam sesuatu organisasi supaya
matlamat sekolah dapat dicapai malah tidak mengabaikan kebajikan guru. Walau
bagaimanapun, terdapat juga guru besar yang bertingkah laku keterlaluan dalam
mengamalkan kepimpinan autokratik. Guru besar sebegini cenderung untuk mengawal
semua kuasa yang diberikan kepadanya, banyak memberi arahan tanpa menghiraukan
ketidakpuasan guru-guru bawahannya dan juga membuat keputusan secara diri
sendiri tanpa mengadakan perbincangan atau mesyuarat bersama semua guru. Hal
ini telah menambahkan beban tugas guru kerana guru terpaksa menerima dan
menyesuaikan diri serta tidak dapat menyuarakan pandangan dan bantahannya.
Sehubungan dengan itu,
tingkah laku kepimpinan guru besar juga menjejaskan tahap tekanan emosi guru.
Menurut Blake dan Mouton (1964), teori tingkah laku yang berdasarkan Grid
Pengurusan telah melihatkan gaya kepimpinan guru besar dari dua dimensi iaitu
dimensi berstruktur dan dimensi timbang rasa. Sesuatu kepimpinan boleh dikatakan
berjaya atau tidak bolehlah dilihat dari gaya atau orientasi kepimpinan mereka
iaitu adakah guru besar itu memimpin secara bertimbang rasa atau mementingkan
tugas yang berstruktur. Bagi pemimpin yang bertimbang rasa, mereka akan
mempunyai hubungan mesra dengan kakitangan, yakin dengan kebolehan pekerja,
menghormati idea, mendengar pandangan dan memberi perhatian terhadap perasaan
pekerja. Namun, bukan semua sekolah mempunyai seorang guru besar yang
bertimbang rasa, terdapat kebanyakan guru besar telah mengamalkan gaya
kepeminpinan yang mementingkan tugas yang berstruktur. Mereka terlalu
menekankan tugasan sehingga mengabaikan hubungan mesra dan perasaan guru-guru.
Kajian Norhannan & Jamaliah (2006), Tinah (2007) dan Shahrin (2009) juga
mendapati bahawa guru besar lebih cenderung mengamalkan gaya kepemimpinan
dimensi menstruktur tugas berbanding dimensi timbang rasa.
Bukan itu sahaja,
kajian Lunenberg & Ornstein (2000) juga mendapati bahawa tingkah laku
kepimpinan yang dipraktikan oleh pemimpin sekolah mempunyai pengaruh yang besar
terhadap kepuasan kerja seseorang guru. Sebagai pemimpin, guru besar tidak
lepas dari berinteraksi dan bergaul mesra dengan staf bawahannya secara
positif. Kenyataan ini disokong Shahrin dan Nordin (2008) dengan menyatakan
bahawa guru besar seharusnya memberi perhatian kepada guru dengan membentuk
suasana tempat kerja yang kondusif untuk melahirkan sekolah yang cemerlang. Hal
ini kerana mereka mendapati faktor pengurusan dan kepimpinan guru besar sekolah
sangat mempengaruh aspek kepuasan dan keselesaan guru. Sekiranya guru besar
sekolah kurang mengambil kira kecenderungan atau faktor ketidakpuasan hati
guru, maka prestasi pencapaian guru akan dikurangkan dan tekanan emosi juga
akan ditingkatkan. Dengan itu, jelaslah
bahawa gaya kepimpinan merupakan kunci utama kepada kejayaan sesebuah sekolah
kerana tingkah laku kepimpinan guru besar yang efektif dapat mengurangkan
tekanan kerja yang dihadapi oleh guru-guru dalam memastikan kejayaan dan
keberkesanan sesebuah sekolah.
Selain itu, mengikut
Troman (2000), Center dan Steventon (2001), kekurangannya keyakinan dan
kepercayaan ibu bapa murid terhadap guru, harapan yang tinggi daripada ibu bapa
murid dan masalah berurusan dengan mereka merupakan satu cabaran yang harus
ditempuh oleh guru. Dalam hal ini, ibu bapa murid selalunya meletakkan harapan
yang tinggi pada guru-guru bagi memastikan kecemerlangan akademik anak-anak mereka.
Namun, adakalanya harapan ibu bapa terhadap anak mereka adalah tidak realistik hingga
menyebabkan guru-guru berada dalam keadaan stres. Sebagai analogi, terdapat ibu
bapa menegur guru kelas kerana berpendapat guru tersebut tidak berusaha secara
bersungguh-sungguh dalam meningkatkan prestasi pencapaiannya tetapi hakikat yang
sebenarnya adalah anak ibu bapa itu tidak menghormati guru dan suka ponteng
sekolah.
Sementelahan pula,
punca-punca peribadi juga merupakan salah satu faktor guru mengalami tekanan
emosi. Keadaan kesihatan guru terjejas ataupun berlakunya kemalangan dan
kematian dalam kalangan ahli keluarga akan menyebabkan guru tersebut mengalami
tekanan emosi yang serius. Sebagai contohnya, seseorang guru akan mengalami
stres dan tidak dapat mengekalkan kualiti PdP sekiranya beliau bercerai dengan
suami ataupun anaknya baru dimasuki hospital. Tambahan pula, kebanyakan
masyarakat akan terus menegur guru tersebut dengan tegas sekali sekiranya
beliau membuat salah tanpa mempedulikan masalah atau trauma yang dihadapinya.
Mereka kurang mengambil berat terhadap guru kerana kebanyakan daripada mereka
menganggap guru seorang manusia yang tidak boleh membuat apa-apa kesalahan.
Mereka berpendapat bahawa guru seharusnya pakar dalam mengendali masalah
peribadi dan tidak harus mempunyai emosi yang tidak diingini. Malangnya, mereka
telah lupa bahawa guru juga seorang manusia yang biasa seperti orang lain.
Kesimpulannya,
profesion keguruan tidak seperti kebanyakan kerjaya lain kerana tugas guru
tidak terikat kepada waktu persekolahan. Namun, bagi kebanyakan guru, beban itu
tidak pernah dipertikaikan kerana menyedari mereka telah memilih kerjaya yang
tanggungjawabnya menjangkau waktu kerja. Walaupun begitu, penyelesaian yang
wajar harus dicari bagi meringankan beban ini kerana jika stres atau tekanan
berpanjangan di dalam hidup seseorang guru, ia akan menyebabkan
penyakit-penyakit tertentu yang akan menjejaskan kesihatan dan kecergasan guru
itu sendiri, selanjutnya memberi kesan negatif kepada murid kita.
3.0
Langkah-langkah Mengatasi Isu Stres Guru
Berdasarkan punca-punca
yang telah dikenal pasti tadi, banyak usaha dan rancangan untuk mencari
penyelesaian yang sesuai hendaklah dijalankan agar mengatasi tekanan emosi guru
sekolah agar isu ini tidak akan berterusan dan menjadi semakin serius. Jika
tidak, ia akan membawa kesan yang buruk sehingga guru tidak suka akan kerja
mereka dan secara tidak langsung ia mampu membawa kesan buruk yang akan
menjejaskan imej keguruan. Maka, pihak yang berkenaan haruslah bekerjasama dan
mengambil berat terhadap isu-isu guru mengalami tekanan emosi akibat bebanan
kerja. Dengan itu, pelbagai cadangan telah dikemukakan oleh pelbagai pihak untuk
menangani isu stres guru.
Pertamanya, kekuatan
kepimpinan dalam pengurusan sekolah amat penting dalam menangani isu beban
tugas ini. Dalam hal ini, guru besar yang mengamalkan konsep kepemimpinan
berkarisma sering dapat meningkatkan prestasi pencapaian dan imej sekolah di
masyarakat. Hal ini demikian kerana pemimpin yang berkarisma tidak hanya
berorientasikan pencapaian, malah juga bertenaga, penglibatan diri yang tinggi,
bertimbang rasa dan sensitif (House dan Howell, 1992). Menurut Weber (1947)
pula, pemimpin berkarisma mempamerkan kemampuannya untuk menyelesaikan masalah
atau mengharungi sesuatu krisis dengan berjaya. Apabila hal ini berlaku,
pengikut-pengikutnya akan mempunyai kesetiaan yang tidak berbelah bagi
terhadapnya. Tambahan pula, sikap keterbukaan pentadbir juga dapat mewujudkan
komunikasi berkesan antara guru dengan pihak pentadbir. Kesanggupan guru besar
untuk menerima teguran yang membina, bersedia mendengar dan menerima pendapat
serta mudah diajak berbincang dapat menyukakan hati para guru. Dengan itu,
tekanan guru akan dikurangkan kerana mereka boleh meluahkan perasaan, emosi dan
pendapat kepada pihak atasasn tanpa rasa ketakutan atau kebimbangan.
Selain itu, pemberian sokongan
yang maksimum daripada pentadbir juga merupakan salah satu langkah yang
berkesan. Menurut kajian terhadap guru-guru di sekolah rendah swasta yang
dilaksanakan oleh Weidner pada 2002, beliau telah mendapat maklum balas bahawa
guru-guru yang mendapat sokongan daripada pihak pentadbir didapati kurang
berasa stres dalam melaksanakan tugasnya. Hal ini demikian kerana guru akan
merasa dilindungi, dihargai, dimotivasi dan bukanlah beliau sahaja seorang yang
menghadapi masalah. Beliau akan berasa lega kerana terdapat sepasukan guru
berganding bahu bersamanya dalam menghadapi masalah-masalah. Bukan itu sahaja,
sokongan fizikal yang boleh diberi oleh pentadbir bersama pihak kerajaan
termasuklah menaik taraf infrastruktur dan kemudahan sekolah terutamanya di kawasan
pedalaman agar menyediakan suasana persekitaran kerja yang kondusif bagi guru.
Kemudahan asas sekolah juga perlu dilengkapkan dan program pemprosesan data
dapat diringkaskan serta penambahbaikan dilaksanakan ke atas semua sistem TMK
agar urusan data guru atau murid dapat dilaksanakan secara berpusat.
Seterusnya, pihak sekolah juga boleh mengaplikasi amalan perkongsian kemudahan
dan infrastruktur dengan sekolah lain dalam komuniti setempat misalnya padang,
gelanggang ataupun perisian dan makmal komputer. Dengan itu, kekangan sumber
yang dinyata tadi boleh diatasi dengan cara perkongsian sumber antara sekolah.
Di samping itu,
pentadbir yang menunjukkan rasa hormat dan sentiasa menghargai orang bawahannya
sememangnya disenangi semua guru. Dalam hal ini, ganjaran yang setimpal perlu
ditawarkan kepada guru-guru agar mereka merasa kerja dan usaha mereka dihargai.
Peluang kenaikan pangkat yang lebih banyak dan terbuka kepada semua guru tanpa
mengira pengalaman mengajar harus diwujudkan. Terdapat banyak anugerah
perkhidmatan seperti Anugerah Guru Gemerlang telah dilaksanakan namun tidak
semua guru diberi peluang untuk merasai anugerah tersebut akibat sifat pengetua
dan guru besar yang terlalu memiih kasih dan menetapkan sasaran yang terlalu
tinggi untuk guru-guru akademik. Pengharagaan seperti ini amat perlu diwujudkan
di setiap sekolah agar guru-guru merasai diri mereka dihargai oleh pihak
pentadbir dan masyarakat.
Dalam hal ini, teori
kepemimpinan yang disaran kepada pentadbir di sekolah termasuklah teori
Kepimpinan Transformasi yang dipelopori oleh Burns pada tahun 1978 untuk
menggambarkan satu situasi yang ideal antara pemimpin dengan pengikut. Mengikut
beliau, pemimpin transformasi bijak menggunakan kuasa dan pengaruhnya untuk
memujuk pengikutnya supaya membawa perubahan dalam organisasi. Teori ini
dicadang untuk diamalkan di sekolah supaya guru besar menjadi seorang yang
mampu menginspirasikan dan memberikan pertimbangan secara individu, beroperasi
berasaskan nilai dan seterusnya mempengaruh guru-guru beranjak ke aras motivasi
dan komitmen yang lebih tinggi. Mengikut Bass (1985) pula, beliau menyatakan
bahawa kepemimpinan transaksi biasa diamalkan kerana pengikutnya akan mendapat
ganjaran sebagai satu penukaran barter kepada tugas yang dilaksanakan. Dengan
itu, guru-guru akan dimotivasikan untuk mencapai matlamat organisasi. Selepas
meneruskan kerja-kerja ilmiah Burns, Bass (1997) telah menyatakan bahawa gaya
kepemimpinan terbaik melibatkan transaksi dan transformasi supaya pengikutnya
boleh mendapat situasi menang-menang.
Seperkara lagi,
Sergiovanni (1992) telah mendefinisikan kepemimpinan moral sebagai suatu bentuk
bimbingan yang memotivasikan orang lain melalui prinsip-prinsip dan pegangan
nilai yang terpuji. Pentadbir sebegini tidak mementingkan diri dan selalu
bertindak demi kebaikan sejagat. Sekiranya pentadbir sekolah boleh mengamalkan
gaya kepemimpinan ini, maka bebanan dan stres guru-guru akan dikurangkan
memandangkan pentadbir sekolah telah melindungi hak, nilai sosial dan juga
memperoleh kepercayaan para guru. Dengan itu, jelaslah bahawa sikap keterbukaan
pihak pentadbir, sokongan yang maksimum dan juga penghargaan kepada guru akan
mendorong guru bekerja semakin bersungguh-sungguh dan mereka juga akan
menganggap stres sebagai tenaga serta kekuatan untuk mencapai kecemerlangan
sekolah.
Seterusnya, pihak
pengurusan sekolah juga harus memainkan peranannya dengan cekap iaitu prihatin
dan selalu bersikap adil dalam pengagihan tugas. Dari sudut prihatin, pihak
sekolah sememangnya perlu sedar akan kepentingan pemantauan ke atas tahap stres
guru dari semasa ke semasa dan mengambil tindakan yang sewajarnya untuk mengurangkan
masalah tersebut. Contohnya, pihak pengurusan di sekolah perlulah mengenal
pasti guru-guru yang mempunyai potensi mengalami tahap stres yang tinggi dan
seterusnya bekerjasama dengan kaunselor agar mengadakan sesi pertemuan untuk
membantu guru yang berkenaan untuk memahami dirinya dan orang lain, di samping
mendapatkan jalan penyelesaian alternatif terbaik yang boleh dilakukan dalam
menangani sebarang isu khususnya yang berkaitan dengan tekanan. Dari sudut
keadilan pula, pengagihan tugas yang sama rata dan jelas oleh pihak pentadbir
amat penting bagi menggalakkan kesamaran tugas. Sebagai contoh, pihak sekolah
harus merancangkan waktu jadual para guru dengan berpandukan kekosongan jawatan
di sekolah dan juga kemampuan akaunbiliti guru masing-masing.
Sementelahan pula,
pihak kerajaan dan sekolah seharusnya memainkan peranan dominan dengan
mengadakan pelbagai bengkel atau kursus untuk membantu guru dalam menangani
masalah atau menyelesaikan masalah. Dalam hal ini, jenis program atau kursus
boleh dibahagi kepada dua jenis iaitu salah satu untuk membantu guru menangani
emosi atau pengurusan diri dan satu lagi untuk membantu guru dalam menangani
cabaran pendidikan abad ke-21. Bagi jenis bengkel pertama, ia amat diperlukan
dan amat penting untuk semua guru kerana guru merupakan harta negara kita.
Pendidikan menjamin terbentuknya modal insan dan juga kewibawaan negara masa
depan. Sekiranya pihak kerajaan tidak mempedulikan tekanan gangguan emosi guru
dan tidak mengambil apa-apa tindakan terhadapnya, mestinya kualiti pengajaran
dan pembelajaran akan terjejas dan generasi kita juga terpaksa memikul
implikasinya.
Menurut Gold dan Roth
(1993), program-program ini secara umumnya bertujuan untuk mengelakkan
kemunculan situasi bekerja yang stres atau mengurangkan kekerapan masalah ini
berlaku, meningkatkan kesedaran guru-guru terhadap masalah-masalah stres kerja
dan merawat atau memulihkan individu-individu yang telah mengalami stres kerja.
Dalam hal ini, KPM, JPN dan PPD haruslah menganjurkan seminar, bengkel atau kursus
yang berkaitan dengan stres kerja dan cara-cara mengatasi atau mencegahinya.
Pihak sekolah juga harus melibatkan diri secara aktif dalam rancangan-rancangan
sebegini dengan memberi kerjasama yang maksimum supaya program yang dirancang
dapat diimplementasi dengan lancar dan berkesan. Pakar-pakar dalam bidang ini
perlu dijemput untuk merunding supaya segala strategi dan usaha yang
dilaksanakan berkesan dan dapat memanfaatkan guru-guru. Sebagai contohnya,
seseorang guru dapat memahami kekuatan dan kelemahan dirinya, mempunyai fikiran
yang serta bersiap sedia dan bersikap terbuka untuk menghadapi sebarang masalah
dan perubahan selepas menyertai bengkel pengurusan diri dan bengkel kerjaya.
Sehubungan dengan itu,
terdapat juga program atau bengkel yang bertujuan membantu guru dalam menangani
cabaran pendidikan abad ke-21. Dalam hal ini, kerajaan boleh mengadakan
pelbagai program yang boleh meningkatkan ilmu pengetahuan, kemahiran dan
keupayaan guru serta memperkenalkan strategi atau pendekatan baharu penyelesaian
masalah supaya guru boleh menyesuaikan diri dalam sebarang perubahan sistem
pendidikan. Hal ini kerana pihak kerajaan mempunyai kuasa yang lebih kuat
daripada pihak lain dan juga mempunyai kuasa autokratik dalam membuat sebarang
polisi atau perubahan. Dengan itu, pihak kerajaan boleh mewajibkan semua guru
sekolah untuk menghadiri program atau bengkel-bengkel yang diadakan supaya
mereka dapat dimanfaatkan daripadanya.
Sekadar mengambil
contoh, Program Jom Ke Sekolah Peringkat Kebangsaan tahun 2017 telah dilancarkan
oleh Menteri Pendidikan Malaysia, Dato’ Seri Mahdzir Khalid di SMK Dato’ Syed
Ahmad, Kuala Nerang, Kedah pada 5 Februari 2017. Menurut Mahdzir, program ini
diharapkan dapat menghindari murid daripada ponteng sekolah, membantu mencegah
salah laku disiplin murid daripada terlibat dalam kegiatan jenayah dan
perlakuan yang menyalahi undang-undang serta tidak bermoral sama ada di dalam
atau di luar sekolah. Selain itu,
terdapat juga banyak kursus yang diadakan antaranya termasuklah Kursus Frog
VLE, Bengkel Pelaksanaan Sistem Pengurusan Inisiatif Sekolah ICTS dan
sebagainya.
Sementelahan pula, guru
seharusnya mempunyai minat, ikhlas dan mempunyai harapan untuk memajukan diri.
Hal ini kerana professional perguruan bukanlah sesuatu kerjaya perkhidmatan
awam yang mudah, waktu kerja mereka bukanlah tetap dan kadang-kala memerlukan
pergorbanan masa dan wang diri sendiri untuk kebaikan murid. Sekiranya seorang
guru tiada amanah dan jiwa yang berkobar-kobar untuk berkorban untuk murid,
pastinya beliau mudah putus asa dan mengalami fenomena burnout. Sebaliknya,
jika guru tersebut mempunyai niat untuk memajukan diri sendiri, barulah beliau
akan berusaha mencari dan menghadiri bengkel-bengkel yang dirasanya sesuai
dengan diri sendiri dan bukan dalam bentuk paksaan. Sebagai contohnya, guru
boleh menghadiri kursus yang berkaitan dengan kemahiran pengurusan masa dan
kemahiran berkomunikasi seandainya ingin mengatasi kelemahannya. Dengan itu,
jelaslah bahawa minat dan sikap semula jadi seseorang amat penting dalam menghadapi
tekanan yang diundang daripada kerjaya.
Seterusnya, guru juga
harus selalu melibatkan diri dalam aktiviti kolaborasi dengan rakan sekerja.
Hal ini kerana masalah yang dihadapi boleh dibincangkan bersama dan sikap-sikap
positif seseorang juga boleh mempengaruhi rakan sekerjanya yang pasif. Menurut Lieberman (1986), guru boleh
berkembang secara professional melalui kolaborasi kerana keupayaan untuk
berkolaborasi akan menggandakan keberkesanan terhadap sesuatu yang diusahakan.
Kaedah kolaborasi ini juga telah membawa banyak manfaat kepada ahli kumpulan
antaranya termasuklah boleh membina hubungan interaksi sosial yang lebih baik,
membina sikap sentiasa menghargai orang lain, membantu untuk mengikis sikap
negatif seperti sombong, bongkak, ego dan membenarkan komunikasi terbuka serta
memanfaatkan aktiviti perkongsian maklumat. Dalam hal ini, terdapat banyak
jenis kolaboratif dan salah satu adalah pengajaran berpasukan. Menurut Davis
(1984), pengajaran berpasukan merujuk kepada kaedah pengajaran yang dijalankan
oleh sekumpulan guru yang pakar atau mahir dalam pelbagai bidang dengan
membentuk sebuah pasukan pengajaran. Mereka akan bersama-sama merancang untuk
melaksanakan dan menilai semua aktiviti pengajaran dari mula hingga akhir.
Mereka juga dikehendaki membincang, membuat refleksi dan mencuba pendekatan
pengajaran yang lebih baik seperti apa yang dilakukan oleh murid kita.
Tambahan pula, terdapat
juga jenis kolaborasi yang terdiri daripada pelbagai guru yang mempunyai
kecerdasan yang berbeza. Mereka boleh mengongsikan pedagogi, pendekatan, bahan
dan sumber PdP antara satu sama lain. Mereka juga boleh membincangkan masalah
yang dibawa daripada inovasi dan perubahan-perubahan kurikulum serta minta
tunjuk ajar daripada guru cekap atau guru pakar. Sebagai contoh, terdapat guru
yang masih tidak mahir mengguna Frog VLE walaupun telah menghadiri bengkel
berkenaan. Beliau boleh melibatkan diri dalam aktiviti kolaborasi dan akhirnya
cara-cara mengatasi masalah ini mungkin timbul daripada perbincangan dan
pertukaran idea sesama rakan sekerja. Justeru, jelaslah bahawa tekanan guru
dapat dikurangkan dengan melibatkan diri dalam aktiviti kolaboratif.
Sehubungan dengan itu, guru juga patut
mengekalkan cara hidup yang sihat dengan bersenam, menjaga soal pemakanan
dengan pengambilan makanan yang seimbang serta banyak menghabiskan masa dengan
keluarga dan mengelakkan gaya hidup yang negatif seperti merokok, minum arak,
berhibur di kelab malam dan sering tidur lewat. Badan yang cergas akan
membentuk otak yang cerdas. Segala tekanan dapat dilepaskan apabila kita
bersenam atau beriadah. Hal ini kerana beriadah dapat mengurangkan stres
seseorang dengan mengalih fikiran mereka terhadap kerisauan dan kebimbangan
mengenai tugas serta mendapat persepsi yang baru untuk menyelesaikan sebarang
masalah yang dihadapi. Sebagai contohnya, guru boleh menyertai kelas aerobik
dalam masa lapangan kerana aktiviti ini mampu menenangkan fikiran kita dan
menghilangkan stres seperti aktiviti yoga yang telah menjadi aktiviti kegemaran
orang ramai.
Seperkara lagi, bersenam merupakan ubat semula
jadi untuk mengurangkan kegelisahan dan juga mengubati penyakit kesukaran untuk
tidur. Seandainya seorang guru boleh tidur dengan lenyuk dan mempunyai masa
tidur yang mencukupi, mestilah emosinya menjadi lebih tenang dan air mukanya
juga akan dipenuhi dengan perasaan gembira setiap hari. Dengan itu, guru
tersebut akan menjadi lebih yakin dan bersifat terbuka semasa menghadapi masalah.
Sehubungan dengan itu, kita perlulah memastikan makanan yang kita ambil
seharian mempunyai zat yang berguna kepada kestabilan kesihatan mental dan
fizikal kita. Hal ini kerana pengambilan atau amalan makan makanan yang
berlebihan dan tidak teratur akan mengakibatkan kita mengalami berat badan atau
obesiti, kandungan kolestrol yang terlalu tinggi yang mana punca kepada
beberapa penyakit seperti darah tinggi dan kencing manis. Bebanan kerja dan
masalah kesihatan akan membuatkan seseorang itu mengalami simptom stres dan
kemurungan. Justeru, langkah yang berkesan untuk mengelakkan terjadi masalah
ini adalah mendapatkan nasihat daripada pakar–pakar pemakanan yang diiktiraf.
Akhirnya, penglibatan diri dalam hal-hal
keagamaan juga merupakan salah satu cara bagi seseorang guru untuk menangani
masalah stres. Hal ini demikian kerana agama dapat memberi sumber harapan atau
menjadi pegangan kepada seseorang apabila diperlukan. Seseorang guru yang
mempunyai tujuan hidup biasanya dapat mengendali tekanan dan stres dengan baik
dengan meningkatkan keyakinan diri melalui aktiviti-aktiviti yang berkaitan
dengan agama. Keyakinan diri yang tinggi pula dapat mengelakkan diri
terpengaruh dengan hasutan-hasutan daripada pihak yang berfikir negatif seperti
rakan–rakan sejawat kita atau ibu bapa murid yang berkemungkinan tidak berapa
menyukai kita atau cemburu dengan kejayaan kita. Serentak dengan itu,
penampilan guru dari segi sifat rohaniah dan kejiwaan juga dapat
dipertingkatkan dan beliau akan lebih bersifat tenang dan mempunyai emosi yang
mantap serta optimistik dalam kehidupan. Dengan itu, para guru adalah
digalakkan untuk melibatkan diri dalam hal-hal kerohanian kerana ia dapat
memberikan perspektif yang betul tentang kehidupan dan pekerjaan.
4.0
Kesimpulan
Tuntasnya, tekanan
emosi guru semakin serius dan banyak isu telah muncul di sekolah disebabkan globalisasi
dan modenisasi dalam bidang pendidikan. Sekiranya stres ini tidak dibendung dan
dihadapi dengan waras, implikasi yang buruk akan menyerang diri dan
mendatangkan keburukan kepada diri, keluarga, masyarakat lebih-lebih lagi murid
kita yang terpaksa menanggung akibatnya. Maka isu stres guru perlu diberi
perhatian dan langkah awal perlu diambil oleh semua pihak seperti masyarakat,
pihak sekolah, JPN dan KPM sebelum ia merebak dan menjadi sinonim dengan
profesion keguruan. Permuafakatan semua pihak ini mesti dapat implikasi yang
positif dan membantu pemecutan kemajuan bidang pendidikan negara.
Bibliografi
Abdul Ghoni Ahmad. (2017, Mac). Jom Ke Sekolah. Pendidik, 109, 16-18.
Ages, V. D. (2011). Teacher
perceptions on stress and retention. Walden
University.
University.
Bapa: ‘Cikgu boleh sepak kepala’, kata guru selepas tampar
murid. (2016, April
14). MalayMail Online Dicapai dari
http://www.themalaymailonline.com/projekmmo/berita/article/cikgu-
boleh-sepak-kepala-selepas-tampar-murid-dakwa-bapa
14). MalayMail Online Dicapai dari
http://www.themalaymailonline.com/projekmmo/berita/article/cikgu-
boleh-sepak-kepala-selepas-tampar-murid-dakwa-bapa
Bass, R. (1995). Leadership
and Performance Beyond Expectation. New York, NY:
Free Press.
Free Press.
Blake, R. R. & Mouton, J.
S. (1964). The Managerial Grid: The Key
to Leadership
Excellence. Houston: Gulf Publishing Company.
Excellence. Houston: Gulf Publishing Company.
Burn, J. M. (1978). Leadership.
New York, NY: Harper Row.
Center, D. B. &
Steventon, C. (2001). The EBD Teacher Stressors Questionnaire.
Education & Treatment of Children, 24(3),
323.
Davis, R. B. (1984). Learning
mathematics: the cognitive science approach to
mathematics education. New Jersey: Ablex Publishing Corporation.
mathematics education. New Jersey: Ablex Publishing Corporation.
Fontana, D. & Abouserie,
R. (1993). Stres levels, gender and personality factors
in teachers. British Journal Education Psychology, 63, 261-270.
in teachers. British Journal Education Psychology, 63, 261-270.
Gold, Y. & Roth, R. A. (1993). Teachers Managing Stress and Preventing
Burnout - The Professional Health Solution. London: The Falmer Press.
Burnout - The Professional Health Solution. London: The Falmer Press.
Hasliza Hashim, Siti Munira Mohamad Nasri
& Zarina Mustafa. (2016). Cabaran
Yang Dihadapi Oleh Guru Dalam Pelaksanaan Persekitaran
Pembelajaran Maya Frog Di Bilik Darjah. Asia Pacific Journal of
Educators and Education, 31, 115–129.
Yang Dihadapi Oleh Guru Dalam Pelaksanaan Persekitaran
Pembelajaran Maya Frog Di Bilik Darjah. Asia Pacific Journal of
Educators and Education, 31, 115–129.
House, R. J. & Howell, J.
H. (1977). Personality and Charismatic Leadership.
Leadership Quarterly, 3(2), 81-108.
Leadership Quarterly, 3(2), 81-108.
Ibrahim Ahmad Bajunid. (1995).
Amalan dan Cabaran Pengurusan Pendidikan Di
Malysia: Satu Tinjauan Kritikal. Jurnal Pengurusan Pendidikan, 5(1), 1-13.
Malysia: Satu Tinjauan Kritikal. Jurnal Pengurusan Pendidikan, 5(1), 1-13.
Kementerian Pendidikan
Malaysia. (2012). Laporan awal pelan
pembangunan
pendidikan Malaysia (2013-2025). Putrajaya: Penerbitan KPM.
pendidikan Malaysia (2013-2025). Putrajaya: Penerbitan KPM.
Kementerian Pelajaran
Malaysia. (2013). Pelan Pembangunan
Pendidikan
Malaysia 2013-2025 (Pendidikan Prasekolah hingga Lepasan
Menengah). Kuala Lumpur: KPM.
Malaysia 2013-2025 (Pendidikan Prasekolah hingga Lepasan
Menengah). Kuala Lumpur: KPM.
Laughlin, A. (1984).
Teacher Stress in an Australian Setting: The Role of Kementerian
Pelajaran Malaysia. (2013). Pelan Induk
Pembangunan Pendidikan
2006-2010. Dicapai dari
2006-2010. Dicapai dari
Biographical Mediators. Educational Studies, 10 (10), 7-22.
Lieberman, M. A.
(1986). Social supports--the consequences of psychologizing: A
commentary. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 54, 461-465.
commentary. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 54, 461-465.
Lunenburg,
F. C. & Ornstein, A. C. (2000). Educational
Administration Concepts
and Practice (3rd ed.). Belmont, CA: Wadsworth Thomson Learning.
and Practice (3rd ed.). Belmont, CA: Wadsworth Thomson Learning.
Mohamad
Fadzil Abu Bakar. (2005). Tekanan Guru Dalam Pendidikan Dan
Resolusi Penyelesaiannya. Seminar Pendidikan 2005. Fakulti
Pendidikan: Universiti Teknologi Malaysia.
Resolusi Penyelesaiannya. Seminar Pendidikan 2005. Fakulti
Pendidikan: Universiti Teknologi Malaysia.
Mohamad
Hussairy Sidek. (2006, March 29). Ramai Guru Berpenyakit Akibat
Stres. Utusan Malaysia. Dicapai dari
Stres. Utusan Malaysia. Dicapai dari
Mohamad Salleh Lebar. (1994). Asas Psikologi Perkembangan. Kuala Lumpur:
Utusan Publication & Distributors.
Utusan Publication & Distributors.
Muzdalifah Mustapha.
(2017, Jun 21). 402 Sekolah Dalam Pemerhatian.
Utusan Malaysia. Dicapai dari
http://www.utusan.com.my/berita/nasional/402-sekolah-dalam
pemerhatian-1.495732
Utusan Malaysia. Dicapai dari
http://www.utusan.com.my/berita/nasional/402-sekolah-dalam
pemerhatian-1.495732
Najeemah Mohamad Yusof. (2011). School
Principals Leadership and Teachers
Stress in Malaysia Primary Schools. International Journal of Educational
Studies, 4(1), 63-82.
Stress in Malaysia Primary Schools. International Journal of Educational
Studies, 4(1), 63-82.
Norhannan
Ramli & Jamaliah Abdul Hamid. (2006). Gaya kepimpinan pengetua
wanita dan hubungannya dengan tahap motivasi guru sekolah menengah.
Jurnal Pendidikan, 31, 3-69.
wanita dan hubungannya dengan tahap motivasi guru sekolah menengah.
Jurnal Pendidikan, 31, 3-69.
13,359 Pelajar Terlibat Salah
Laku Disiplin Berat. (2014, November 11). Utusan
Malaysia. Dicapai dari http://www.utusan.com.my/berita/nasional/13-359-
pelajar-terlibat-salah-laku-disiplin-berat-1.21677
Malaysia. Dicapai dari http://www.utusan.com.my/berita/nasional/13-359-
pelajar-terlibat-salah-laku-disiplin-berat-1.21677
Sabariah Sharif, Juninah Dullah, Khaziyati Osman &
Salina Sulaiman. (2010).
Headmaster’s Leadership style and Teacher Commitment in Malaysia
Rural Primary Schools, 16(12), 229-244.
Headmaster’s Leadership style and Teacher Commitment in Malaysia
Rural Primary Schools, 16(12), 229-244.
Sapora
Sipon. (2007, July 27). Pendidik Mesti Bijak Kawal Emosi. Utusan
Malaysia. Dicapai dari
Malaysia. Dicapai dari
Sergiovanni, T. J. (1992). Moral Leadership: Getting to The Heart of
School
Leadership. San Francisco: Jossey-Bass.
Leadership. San Francisco: Jossey-Bass.
Shahrin Abdullah. (2009). Kepemimpinan pengetua dan tekanan kerja guru
di
sebuah sekolah di daerah Kuala Lipis, Pahang. Kertas Projek Sarjana
Kepengetuaan yang tidak diterbitkan. Universiti Malaya: Kuala Lumpur.
sebuah sekolah di daerah Kuala Lipis, Pahang. Kertas Projek Sarjana
Kepengetuaan yang tidak diterbitkan. Universiti Malaya: Kuala Lumpur.
Shahrin Hashim & Nordin
Yahya. (2008). Isu-Isu Kepengetuaan Dan
Pengurusan
Sekolah: Peranan Komunikasi Kepimpinan Diri Dan Organisasi Dalam
Perspektif Islam. Johor Bahru: Penerbit Universiti Teknologi Malaysia.
Sekolah: Peranan Komunikasi Kepimpinan Diri Dan Organisasi Dalam
Perspektif Islam. Johor Bahru: Penerbit Universiti Teknologi Malaysia.
Tinah Naim. (2007). Gaya kepimpinan pengetua dan hubungannya
dengan stres
kerja guru di sebuah daerah di negeri Johor. Dicapai dari
http://www.eprints.utm.my
kerja guru di sebuah daerah di negeri Johor. Dicapai dari
http://www.eprints.utm.my
Troman,
G. (2000). Teacher stress in the low-trust society. British Journal of
Sociology of Education, 21(3), 331.
Weber, M. (1947). The Theory of Social and Economic
Organizations. New York,
NY: Free Press.
NY: Free Press.
Weidner, P. E. (2002). Stress and the teacher: A comparison of
job-related stress
among public and private elementary teachers. ProQuest Dissertations
and Theses.
among public and private elementary teachers. ProQuest Dissertations
and Theses.
Yahaya, A. et al. (2010). Stres Dalam Kalangan Guru Sekolah
Menengah Di
Empat Buah Negeri Di Malaysia. Jurnal Universiti Teknologi Malaysia, 25,
103-136.
Empat Buah Negeri Di Malaysia. Jurnal Universiti Teknologi Malaysia, 25,
103-136.
No comments:
Post a Comment