Saturday 17 August 2013

马来诗

这一次的学校课业竟要我写一首马来诗,可以选择写带有悲伤情绪的、失望情绪的或者光荣情绪的。我觉得伤心和失望最好写,于是就决定写首马来情诗。可写这一首诗花了我好多时间,也不知每一行字的第一个字都大写对不对的。


Janji Manismu Hanya Berada Di Atas Kertas

Kehadiranmu
Merupakan sebuah cerita yang tergantung dan saspens
Terdapat jarak terdekat yang tidak dapat bersentuh

Semanis madu kau mengisi relung hatiku
Kau berjanji
Menjadi sebuah kalender
Menemani hari-hariku
Kau berjanji
Menjadi sebuah perisai
Menyambut peluru untukku

Kau berjanji
Menjadi sebuah diari
Mencatat memori manisku
Kau berjanji
Menjadi sebatang kayu
Hanyut bersamaku

Namun kini hanya kenangan tentangmu yang tersisa
Tak ada lagi kisah tak ada lagi kasih
Kau diam membisu
Menyembunyikan rahsiamu di belakang senyuman manis

Aku menggunakan tangan yang geletar
Mendedahkan topeng legenda yang indah itu
Rupa-rupanya aku hanya bonekamu yang lucu

Melodi lagu cintamu dahulu menyayat hatiku sekarang
Perkataan yang inginku sampaikan terlumpuh di tekak
Semua kebahagiaanku telah tertumpah ke dalam laut air mata

Yang tertinggal itu
 Hanya mimpi ngeri yang berpecah-belah dan sebuah dunia yang gelap

Aku bukan heroin
Aku hanya seekor kucing yang cedera
Mengemaskan memori yang berdarah
Menjilat luka terakhir yang kau beri

Aku tertanya
Adakah aku ditakdir berkorban untukmu?

Masa telah belalu dan juga berdebu
Aku tetap bersenyum
Walaupun beratnya hidupku
Hati yang berlumuran dengan air mata
Sudah dibersihkan dengan sokongan keluarga

Aku masih berharapan
Berusaha menciptakan sebuah impian
Sebuah impian yang tanpa kewujudanmu
Sebuah impian yang dapat menerangkan kehidupanku





No comments:

Post a Comment