Refleksi Minggu 1
Minggu ini merupakan perjumpaan kali pertama. Terlebih
dahulu, pensyarah telah membuat sedikit pengenalan tentang unit-beruniform
pengakap. Selepas itu, pemilihan jawatankuasa untuk pengakap telah dijalankan.
Saudara Sattiyan Nayar Sagar telah dipilih untuk menyandang jawatan pengerusi.
Selepas itu, pensyarah telah memberi kuliah tentang sejarah pengakap. Melalui
kuliah minggu ini, saya telah mengenali sejarah pengasas pengakap iaitu Robert
Stephenson Smyth Baden-Powell yang terkenal dengan nama Lord Baden-Powell atau
BP. Baden-Powell dan dilahirkan di bandar London, England. Saya juga mengetahui
bahawa pergerakan pengakap di Malaysia bermula pada tahun 1910 di Singapura di mana
pengasasnya adalah F.C Sands seorang peneroka British. Bermula disini,
Pergerakan Pengakap telah berkembang pesat di mana kesemua negeri di Tanah
Melayu dan Borneo telah memiliki sekurang-kurangnya satu pasukan pengakap pada
ketika itu. Selepas sesi perjumpaan ini, saya berasa bahawa diri saya telah
mendapat banyak pengetahuan berkenaan dengan sejarah pengakap. Saya berasa
gembira kerana saya telah dipilih untuk menjadi seorang pengakap.
Refleksi Minggu 2
Dalam perjumpaan ini, ahli pengakap
telah mempelajari tentang struktur dan organisasi pertubuhan pengakap.
Pensyarah kami telah memberi kuliah tentang tajuk tersebut. Kandungan
pegajaran pensyarah adalah tajuk yang berkaitan dengan struktur dan organisasi
peringkat antarabangsa, kebangsaan, negeri, daerah, Institut Pendidikan Guru
(IPG), sekolah dan kumpulan. Dengan pengajaran yang jelas dan menarik,
ahli-ahli Pengakap dapat membezakan struktur dan organisasi
pertubuhan-pertubuhan tersebut. Kami juga mengenali pelbagai lagu yang ada pada
persatuan Pengakap ini. Semua ahli menikmati detik saat semasa menyanyi lagu
patriotik pengakap dan menghasilkan pengajaran dan pembelajaran yang menarik
dan seronok. Selain itu, para ahli pengakap telah menambah pengetahuan mereka
tentang fungsi majlis tertinggi. Secara keseluruhannya, perjumpaan pada hari
ini amat berfaedah bagi ahli pengakap dalam struktur dan organisasi pengakap di
sekolah masa hadapan.
Refleksi
Minggu 3
Minggu ini merupakan perjumpaan kali ketiga. Kami telah
didedahkan maklumat tentang prinsip-prinsip asas pertubuhan pengakap dan
perlembagaan pertubuhan pengakap. Selepas kuliah ini, saya telah mengetahui 10
fasal perlembagaan pasukan pengakap termasuklah nama dan alamat, tujuan
persatuan, keahlian, tanggungjawab dan hak ahli, mesyuarat, tugas pegawai atau
ajk persatuan, punca kewangan, pindaan perlembagaan persatuan, tafsiran serta
pembubaran. Bukan itu sahaja, dalam perjumpaan tersebut, kami juga mempelajari
tentang lambang pengakap dunia serta Malayisa, cogan kata, lagu dan bendera
pengakap. Kami telah berlatih berkali-kali dan akhirnya saya telah menguasi
lagu pengakap dengan baik. Dengan ini, semasa lagu pengakap disiarkan, saya
dapat menyanyikan lagu-lagu ini dengan suara yang kuat dan lantang untuk
menunjukkan semangat cinta akan pengakap.
Refleksi M4
Dalam perjumpaan minggu ini, kami telah belajar
tentang pengurusan dan pentadbiran dalam unit beruniform pengakap. Pensyarah
kami telah menjelaskan langkah-langkah yang perlu dilakukan untuk pendaftaran
ahli & kumpulan. Sebenarnya kami bukanlah kumpulan dan ahli pengakap yang
lulus disebabkan pendaftaran belum dilakukan. Walaubagaimanapun, pensyarah kami
akan membantu meluluskan pendaftaran tahunan unit pengakap kami dengan ibu
pejabat Persekutuan Pengakap Malaysia. Pensyarah juga menjelaskan tanggungjawab
kuasa penganjur, saya berpendapat bahawa tanggungjawab yang paling penting
adalah menyelia dan mengawal kemajuan unit pengakap dengan baik supaya semua
aktivit dapat dijalankan dengan lancar dan selamat. Selepas itu, kami juga
dikehendaki untuk menyediakan satu buku log yang lengkap kerana ini merupakan
sebuah laporan kemajuan, pencapaian dan aktiviti bertulis yang hendak disiapkan
oleh kami sebagai ahli pengakap. Secara keseluruhannya, perjumpaan pada hari
ini amat berfaedah bagi saya dalam pengurusan dan
pentadbiran pengakap di sekolah masa hadapan.
Refleksi
Minggu 5
Dalam
perjumpaan minggu ini, saya telah mempelajari tentang topik pengurusan dan
pentadbiran dalam aspek tanggungjawab pemimpin, pakaian seragam ahli dan
pemimpin serta rancangan aktiviti. Selepas kuliah hari ini, saya telah dapat
menyenaraikan tanggungjawab seorang pemimpin, contohnya pemimpin
bertanggungjawab untuk memastikan mesyuarat Agung diadakan bagi tujuan melantik
AJK, memastikan ada perlembagaan dan peraturan, memastikan AJK menjalankan
tugas seperti terkandung dalam perlembagaan, merancang aktiviti tahunan dengan
kerjasama pelajar, memastikan minit mesyuarat dan laporan aktiviti disediakan
dan difailkan dan sebagainya.
Seterusnya, saya juga telah
diperkenalkan pakaian seragam pengakap lelaki, pakaian seragam pengakap perempuan
dan juga pakaian seragam pengakap pemimpin. Gambar-gambar yang ditunjukkan
telah memudahkan saya mengingat ciri-cirinya. Akhirnya sekali, saya juga telah
melayari internet untuk mencari maklumat tentang takwim dan rancangan aktiviti.
Saya telah mendapati contoh rancangan aktiviti pengakap yang sempurna dan hal
ini amat berguna pada masa depan.
Refleksi Minggu 6
Pada minggu ini, pensyarah
telah memberi kuliah tentang tajuk “Disiplin dan Kerohanian”. Kandungan
pegajaran pensyarah adalah tajuk yang berkaitan dengan persetiaan dan
undang-undang, pertubuhan, lagu-lagu patriotik dan pertubuhan, doa-doa dan
kata-kata hikmat. Dengan pengajaran yang jelas dan menarik, ahli-ahli Pengakap
dapat mengenali pelbagai lagu yang ada pada persatuan Pengakap ini. Semua ahli
menikmati detik saat semasa menyanyi lagu patriotik pengakap dan menghasilkan
pengajaran dan pembelajaran yang menarik dan seronok. Selain itu, para ahli
pengakap telah menambah pengetahuan mereka tentang kata-kata hikmat yang boleh
digunakan semasa perjumpaan pengakap mingguan.
Refleksi
Minggu 7
Dalam
minggu ini, kuliah dengan tajuk displin dan kerohanian telah diteruskan.
Melalui kelas ini, saya berasa amat bersyukur kerana saya berpeluang untuk
lebih memahami latar belakang pengakap. Kami juga telah mempelajari
undang–undang pengakap melalui lagunya. Dengan ini, dapatlah saya lebih
memahami dan mengingati undang–undang tersebut. Selain itu, kami juga diajar
dengan lagu–lagu pengakap dan juga lagu–lagu yang akan digunakan dalam
perkhemahan. Lagu–lagu yang dipelajari telah saya catatkan dan masukkan dalam
buku log sebagai satu rekod. Dengan berakhirnya kelas ini, saya telah mendapati
saya telah lebih memahami pengakap dan juga semakin berminat dalam menjadi
seorang ahli pengakap yang amanah.
Refleksi Minggu 8
Dalam sesi perjumpaan minggu 8 ini, kami telah melakukan
banyak aktiviti. Selain daripada aktiviti “laung agung”, kami juga diberi
kuliah mengenai asas pertolongan cemas. Pensyarah telah mengajar beberapa jenis
anduh dan balutan untuk kecemasan. Melalui perjumpaan ini, saya sedar bahawa
kepentingan mempelajari asas pertolongan cemas. Hal demikian kerana malang
tidak berbau. Apabila berlakunya kecemasan, saya boleh mengaplikasikan
pengetahuan yang saya peroleh. Sekiranya saya tidak mempunyai pengetahuan tentang
asas-asas kecemasan, saya tidak dapat membantu mereka yang memerlukannya.
Dengan itu asas kecemasan memang penting kerana hal ini dapat membantu dalam
menyelamatkan nyawa seseorang. Justeru itu, saya berasa perjumpaan minggu ini
sangat berharga untuk semua ahli pengakap.
Refleksi Minggu 9
Dalam
perjumpaan ini, ahli pengakap telah mempelajari tentang pertolongan cemas.
Pensyarah kami telah memberi kuliah tentang tajuk tersebut. Kandungan pegajaran pensyarah adalah tajuk yang berkaitan
dengan merawat
luka, gigitan, melecur, pitam dan patah.
Dengan pengajaran yang jelas dan menarik, ahli-ahli Pengakap dapat memahami
ciri-ciri luka, gigitan, melecur, pitam dan patah serta setiap jenis
kecederaan mempunyai rawatan yang berbeza.
Kami juga mengenali pelbagai lagu yang ada pada persatuan Pengakap ini. Semua
ahli menikmati detik saat semasa menyanyi lagu patriotik pengakap dan
menghasilkan pengajaran dan pembelajaran yang menarik dan seronok. Secara
keseluruhannya, perjumpaan pada hari ini amat berfaedah bagi ahli pengakap
dalam menyelamat dan merawat diri sendiri dan orang lain semasa cedera di
sekolah masa hadapan.
Refleksi Minggu 10
Minggu ini merupakan perjumpaan kali kesepuluh. Dalam
perjumpaan ini, ahli pengakap telah mempelajari tentang pertolongan cemas.
Pensyarah kami telah memberi kuliah tentang tajuk tersebut. Kandungan pegajaran pensyarah adalah tajuk yang berkaitan
dengan merawat
keracunan dan terseliuh. Selain itu, kami juga diajar bagaimana untuk
memulihkan pernafasan seseorang individu. Selain teori diberikan pensyarah,
kami juga berpeluang untuk menyaksikan pertunjukan yang dipersembahkan oleh
pensyarah. Setelah memahami segala proses merawat tesebut, kami telah diberi
masa untuk melatih kemahiran yang kami peroleh melalui teori dan pertunjukkan
yang disampaikan oleh pensyarah. Secara
keseluruhannya, perjumpaan pada hari ini amat berfaedah bagi ahli pengakap
dalam menyelamat dan merawat diri sendiri dan orang lain semasa cedera di
sekolah masa hadapan.
Refleksi M11
Dalam
perjumpaan minggu ini, kami telah belajar tentang asas kawad kaki dan
bahasa-bahasa hukuman yang akan digunakan semasa berkawat kaki. Latihan kawak kaki merupakan satu aktiviti yang perlu
dijalankan oleh setiap unit beruniform termasukan pengakap. Pensyarah kami
telah, Encik Zahir telah mendapatkan bantuan daripada senior kami yang juga
merupakan ahli pengakap untuk membimbing kami dalam tentang asas perbarisan.
Saya telah sedar bahawa setiap pengakap boleh melakukan pergerakan asas
perbarisan dengan betul dan serentak. Pada masa yang sama, ketua perbarisan
haruslah memberikan hukuman yang jelas dan betul supaya semua ahli perbarisan
dapat melakukan pergerakan dengan betul. Antara pergerakan yang telah kami
lakukan ialah masuk baris, sedia, senang diri, rehatkan diri, keluar baris
dengan mengunakan bahasa hukum yang sesuai dan tepat. Terdapat ahli-ahli
pengakap yang mempunyai pengalaman dalam kawat kaki telah berkongsi pengalaman
mereka kepada kami. Sekiranya hendak melakukan kawat kaki yang kemas dan cantik,
kunci utama yang mesti kami patuhi adalah sentiasa berlatih untuk melakukan
pergerakan asas perbaris.
Refleksi Minggu 12
Dalam perjumpaan minggu ini, kuliah telah disambungkan
dengan minggu lepas iaitu topik Asas Kawad Kaki yang meliputi kawad kaki,
bahasa hukuman, pergerakan dan formasi kawad. Selepas kuliah hari ini, saya
telah memahami jenis kawad kaki iaitu kawad statik dan kawad dinamik. Misalnya
saya dapat menyenaraikan beberapa kesalahan biasa semasa kawad statik iaitu
kedudukan yang terlalu kaku dan menyukarkan pernafasan, berdiri tidak tetap
serta mata bergerak, kaki dan badan tidak lurus ke hadapan serta tumit tidak
rapat dan sebagainya. Seterusnya, saya juga telah diperkenalkan bahasa hukuman.
Dalam hal ini, bahasa hukuman yang jelas lagi tepat akan menghasilkan kawad
yang baik. Semua jurulatih hendaklah mahir dengan bahasa hukuman. Bahasa
hukuman itu terbahagi kepada dua iaitu “bahasa amaran” dan “bahasa perbuatan”.
Refleksi Minggu 13
Pada minggu ini, pensyarah telah memberi kuliah tentang
tajuk “Istiadat”. Kandungan pengajaran ini termasuklah tajuk istiadat
perhimpunan, istiadat meningkat naik dan istiadat penyampaian lencana. Dengan
menjalankan istiadat pengakap, semua ahli pengakap telah keluar ke bilik kuliah
untuk membuat “laung agung” seperti yang dilakukan minggu-minggu yang lepas.
Seorang akela telah dilantik dan semua orang melakukan kerja sendiri. Semasa
akela menjerit “pek”, semua orang berhenti kerja sendiri, seterusnya “pek, pek,
pek”, semua ahli berkumpul di sekeliling akela. Seterusnya, ahli membuat
bulatan dan memberi hormat kepada akela, melepaskan bendera, menyanyi lagu
negaraku dan membaca persetiaan pengakap. Seterusnya, semua ahli balik ke bilik
kuliah dan pensyarah mengajar istiadat yang seterusnya. Istiadat ini adalah
penting dalam mengumpulkan semua ahli dalam tempat yang terbuka dan memudahkan
ketua untuk memberi arahan kepada semua ahli.
Refleksi
Minggu 14
Pada minggu ini, kelas
kuliah ini telah dijalankan seperti biasa. Kami telah diajar bagaimanakah program
pengakap dijalankan di sekolah rendah. Saya berasa kuliah ini amatlah berguna
pada masa hadapan. Ia dapat memebantu saya lebih faham dan berkeyakinan untuk
menjalankan satu aktiviti. Kami juga telah diajar tentang skim latihan. Dengan
ini dapatlah saya merancang satu aktiviti yang lebih sesuai untuk murid sekolah
rendah. Dengan berakhir kuliah ini, maka saya lebih bersedia untuk menerima
cabaran yang akan saya hadapi pada masa depan.
Refleksi Minggu 15
Dalam perjumpaan minggu ini, saya telah membuat refleksi
mikro kokurikulum. Saya dan rakan-rakan telah berkongsi idea bersama-sama dan
membincangkan cara-cara yang lebih baik untuk mengatasi masalah yang dihadapi
supaya kami dapat membuat dengan lebih baik pada masa depan. Kami
hormat-menghormati semasa berbincang dan juga mendengar nasihat daripada
pensyarah-pensyarah kami. Saya juga mendapati kekuatan dan kelemahan yang ada
pada diri saya dengan bantuan rakan-rakan sekalian. Seterusnya, saya juga telah
mempelajari topik yang berkaitan dengan pesanan, galakan dan motivasi serta
Program Cintakan Pertubuhan Sukarela. Sebelum bersurai, kami saling mengucapkan
terima kasih kerana semua ahli pengakap telah mengamalkan amalan seperti aur
dengan tebing sepanjang masa. Kami amat menghargai bantuan daripada pensyarah
dan juga rakan-rakan.
No comments:
Post a Comment