这是我的jurnal refleksi,想送给刚要实习的学弟学妹们。你们可以参考参考怎样写。
INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS TUANKU BAINUN
14000 BUKIT MERTAJAM PULAU PINANG
Bilangan : 1
Minggu Praktikum : 1
Tarikh :
15/2/2016-19/2/2016
Nama :
No. KP :
Tajuk Jurnal : Murid kerap pergi ke tandas atau kerap
minta keluar
untuk mengisi air minum
untuk mengisi air minum
Isu / Masalah
Pada minggu ini, masalah yang dihadapi ialah murid kerap
meminta kebenaran untuk keluar kelas pergi ke tandas. Setiap waktu pengajaran
dan pembelajaran, mesti ada sekurang-kurangnya murid yang ingin keluar untuk
pergi tandas dan juga untuk mengisi air minum.
Analisis Masalah
Masalah ini bukan baru berlaku tetapi telah lama berlaku
sejak zaman-berzaman. Adakah murid-murid ini benar-benar ingin membuang air
atau tidak suka akan apa yang diajar guru atau bosan dengan pengajaran yang
diajar oleh guru. Apabila ditanya kepada murid mereka akan menjawab ingin
membuang air. Selain itu, mereka biasanya tidak akan mengisi air minum semasa
waktu rehat.
Cadangan/ Tindakan
Apa yang boleh guru lakukan untuk mengurangkan murid selalu
meminta kebenaran keluar kelas ke tandas atau mengisi air minum dengan membuat
kad keluar kelas dan kad tersebut hendaklah disimpan oleh guru mata pelajaran
yang mengajar murid tersebut. Apabila murid ingin keluar dia mestilah menunggu
guru setiap mata pelajaran mengikut jadual waktu kelas. Ini akan membuatkan ia
lebih sistematik. Selain itu, saya akan menasihati murid-murid agar mengisi air
minum dengan menggunakan masa rehat atau sebelum pengajaran dan pembelajaran
diadakan.
Tempoh Penyelesaian
Sepanjang tempoh praktikum.
Tindakan Susulan
Saya akan menasihati murid-murid agar mengisi air minum
atau pergi ke tandas dengan menggunakan masa rehat atau sebelum pengajaran dan
pembelajaran diadakan.
Catatan
Jika masalah ini tidak dapat diselesaikan atau
ditambahbaikan, pengajaran dan pembelajaran saya mungkin dijejaskan. Pengujian
dan penilaian juga akan dijejaskan.
Disemak oleh guru pemimbing
Tandatangan:
Nama :
Tarikh :
|
Disemak oleh pensyarah pemimbing
Tandatangan:
Nama :
Tarikh :
|
No comments:
Post a Comment