|
|
Rancangan
Pengajaran Harian
|
Mata pelajaran
|
:
|
Reka Bentuk dan Teknologi
|
Kelas
|
:
|
5B
|
Tarikh
|
:
|
10/3/2016
|
Masa
|
:
|
7.30-8.30 petang (60 minit)
|
Bilangan murid
|
:
|
23/23
|
Tajuk
|
:
|
5.0
Teknologi Pertanian
|
Standard Kandungan
|
:
|
5.1
Menanam benih dalam bekas
|
Standard Pembelajaran
|
:
|
5.1.6
Mengisi medium ke dalam bekas semaian mengikut prosedur.
5.1.7
Menyemai biji benih halus atau biji benih kasar dengan
kaedah
yang betul。
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
:
|
Murid pernah melihat anak benih tumbuhan
dan telah mempunyai pengetahuan dalam menyediakan bekas semaian pada
pembelajaran yang lepas
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid
dapat :
1. menerangkan
cara menyemai biji benih halus atau biji benih kasar dalam bekas semaian
dengan kaedah yang betul.
2. Mengisi
medium semaian dalam bekas mengikut prosedur
3. Menyemai
biji benih halus atau biji benih kasar dalam bekas semaian dengan kaedah yang
betul.
|
Nilai-nilai Murni
|
:
|
Yakin, kerjasama, rajin, bertanggungjawab,
kebersihan, kasih sayang
|
Kemahiran Berfikir
|
:
|
meneliti,
membanding beza, membuat urutan, membuat inferens
|
Alat Bantu Mengajar
|
:
|
Powerpoint, barang sebenar seperti bekas
semaian plastik, sudip tangan serampang tangan, penyiram, biji benih
|
Elemen Keusahawanan
|
:
|
EK1-Mengamalkan
sikap keusahawanan.
1.1
Bertanggungjawab
terhadap keputusan
1.2 Peka
kepada peluang
1.6
Keinginan kepada maklumbalas segera
1.10 Berorientasikan pencapaian
1.14
Boleh membina jaringan sosial. (kerjasama)
EK5-Mengamalkan
nilai moral dan etika yang baik dalam kontekskeusahawanan
5.1Prinsip
Tanggungjawab sosial
5.5
Prinsip Ketelusan
|
Kajian Masa Depan
|
:
|
Menjadi pekebun yang mahir,
menjadi profesor pertanian
|
Langkah/Masa
|
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
P&P
|
Catatan
|
Set Induksi
(5 minit)
7.30–7.35 pagi
|
|
|
1. Guru mengaitkan pembelajaran yang lepas dengan bertanyakan
beberapa soalan seperti :
a. Apakah yang anda semua belajar pada pembelajaran lepas?
2. Guru mendedahkan tajuk pengajaran dan pembelajaran hari
ini.
|
Sumber
P&P:
Powerpoint,
Kemahiran
berfikir: berhubung kait
|
Langkah 1
(20 minit)
7.35–.755 pagi
|
|
1. Guru menerangkan mengisi medium ke dalam bekas semaian
mengikut prosedur.
2. Guru
menerangkan cara menyemai
biji benih halus atau biji benih kasar dalam bekas semaian dengan kaedah yang
betul.
3. Beberapa murid diminta berdiri untuk mengulangkan cara menyemai
biji benih halus atau biji benih kasar dalam bekas semaian dengan kaedah yang
betul.
4. Guru
mengedarkan lembaran kerja.
|
Sumber P&P:
Powerpoint,
sudip tangan,serampang tangan dan penyiram.
Nilai-nilai murni:
Yakin
|
|
Langkah 2
(30 minit)
7.55–8.15 pagi
|
|
|
1.
Guru
melakukan tunjukcara menyemai biji benih mengikut langkah yang betul.
|
Sumber P&P:
Powerpoint,
Kemahiran berfikir:
Menyenaraikan
|
Langkah 3
(7 minit)
|
|
|
1. Guru
menunjukkan contoh-contoh bekas semaian seperti kotak kayu, kotak plastik,
seed tray dan tayar terpakai.
2. Guru
bersoal jawab dengan murid:
a) Selain
contoh-contoh yang dibagi tadi, apakah bekas semaian yang sesuai diguna
semasa membuat semaian?
|
|
Penutup
(5 minit)
8.25 – 8.30 pagi
|
|
Rumusan
topik hari ini.
|
1. Guru membuat rumusan bagi topik hari ini.
2. Guru memberi penghargaan kepada semua murid.
|
Refleksi:
Refleksi:
No comments:
Post a Comment