|
|
Rancangan
Pengajaran Harian
|
||||||
Mata pelajaran
|
:
|
Reka Bentuk dan Teknologi
|
||||||
Kelas
|
:
|
5 B
|
||||||
Tarikh
|
:
|
7.30-8.30 pagi
|
||||||
Bilangan murid
|
:
|
23/23
|
||||||
Tajuk
|
:
|
5.0 Teknologi Pertanian
|
||||||
Standard Kandungan
|
:
|
5.1
Menanam benih dalam bekas
|
||||||
Standard Pembelajaran
|
:
|
5.1.2
Menyatakan nama dan fungsi alatan seperti sudip tangan,
serampang
tangan dan penyiram.
5.1.3
Menyediakan alatan iaitu sudip tangan, serampang tangan dan penyiram.
5.1.4
Mengenal pasti medium semaian seperti medium campuran, peat most dan cocoa
peat.
5.1.5
Menyediakan medium dan bekas semaian yang sesuai.
|
||||||
Pengetahuan
Sedia Ada
|
:
|
Murid pernah melihat alatan pertanian seperti
sudip tangan, serampang tangan, penyiram dan juga pungkis di rumah atau di
pasaran.
|
||||||
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid
dapat :
1. Menama
dan menerangkan fungsi alatan. seperti
sudip tangan, serampang tangan, penyiram dan juga pungkis
2. Menyenaraikan
jenis-jenis medium semaian seperti medium campuran, peat moss dan coco peat.
3. Memberi
contoh-contoh bekas semaian seperti kotak kayu, kotak plastic, seed tray dan
tayar terpakai.
|
||||||
Nilai-nilai Murni
|
:
|
Yakin, bertolak ansur, kerjasama, rajin,
bertanggungjawab
|
||||||
Kemahiran Berfikir
|
:
|
Menyenaraikan,
menyatakan, menghuraikan, berhubung kait
|
||||||
Alat Bantu Mengajar
|
:
|
Powerpoint, lembaran kerja, kompos, alatan
tangan seperti sudip tangan, serampang tangan dan penyiram,
|
||||||
Elemen Keusahawanan
|
:
|
EK1-Mengamalkan sikap keusahawanan
1.2
Peka kepada peluang
1.4
Daya kreatif dan inovatif
1.10
Berorientasikan pencapaian
|
||||||
Kajian Masa Depan
|
:
|
Membuka kebun pertanian,
menjadi profesor pertanian, menjual alat tangan pertanian
|
||||||
Langkah/Masa
|
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
P&P
|
Catatan
|
||||
Set Induksi
(5 minit)
7.30–7.35 pagi
|
|
|
1. Guru menunjukkan satu gambar yang mengandungi banyak alatan
di dalamnya
2. Guru menyoal murid tentang biji benih:
a) Apakah yang anda lihat ini?
b) Dengan berdasarkan pengetahuan sedia ada anda, tunjukkan
yang mana alatan pertanian dalam gambar ini.
3. Guru mendedahkan tajuk pengajaran dan pembelajaran hari
ini.
|
Sumber
P&P:
Powerpoint,
Kemahiran
berfikir: berhubung kait
|
||||
Langkah 1
(25 minit)
7.35–.755 pagi
|
|
1. Guru menerangkan nama dan fungsi alatan seperti sudip
tangan,serampang tangan, pungkis dan penyiram.
2. Beberapa murid diminta berdiri untuk memberi contoh
alatan pertanian yang telah dipelajari tadi dan juga menerangkan fungsinya.
|
Sumber P&P:
Powerpoint,
sudip tangan,serampang
tangan dan penyiram.
Nilai-nilai murni:
Yakin
|
|||||
Langkah 2
(7 minit)
7.55–8.15 pagi
|
|
|
1. Guru menerangkan jenis-jenis medium semaian seperti
medium campuran, peat moss dan coco peat
2. Murid diminta menyenaraikan contoh-contoh medium
semaian.
|
Sumber P&P:
Powerpoint,
Kemahiran berfikir:
Menyenaraikan
|
||||
Langkah 3
(7 minit)
|
|
|
1. Guru
menunjukkan contoh-contoh bekas semaian seperti kotak kayu, kotak plastik,
seed tray dan tayar terpakai.
2. Guru
bersoal jawab dengan murid:
a) Selain
contoh-contoh yang dibagi tadi, apakah bekas semaian yang sesuai diguna
semasa membuat semaian?
|
|
||||
Langkah 4
(11 minit)
8.15–8.25 pagi
|
|
Lembaran
kerja yang berkaitan dengan topik hari ini iaitu:
|
1. Guru
mengedarkan lembaran kerja kepada murid untuk menguji kefahaman murid
terhadap pembelajaran hari ini.
|
Sumber P&P:
Lembaran
kerja
Nilai-nilai Murni:
yakin, kekemasan dalam tugas yang diberikan
|
||||
Penutup
(5 minit)
8.25 – 8.30 pagi
|
|
Rumusan
topik hari ini.
|
1. Guru membuat rumusan bagi topik hari ini.
2. Guru memberi penghargaan kepada semua murid.
|
|||||
Refleksi:
No comments:
Post a Comment