|
|
Rancangan
Pengajaran Harian
|
||||||
Mata pelajaran
|
:
|
Reka Bentuk dan Teknologi
|
||||||
Kelas
|
:
|
5 B
|
||||||
Tarikh
|
:
|
7.30-8.30 pagi
|
||||||
Bilangan murid
|
:
|
23/23
|
||||||
Tajuk
|
:
|
5.0 Teknologi Pertanian
|
||||||
Standard Kandungan
|
:
|
5.1
Menanam benih dalam bekas
|
||||||
Standard Pembelajaran
|
:
|
5.1.1
Memilih biji benih yang baik berdasarkan ciri-
ciri seperti cukup matang, bernas, berbentuk normal dan tidak diserang perosak. |
||||||
Pengetahuan
Sedia Ada
|
:
|
Murid pernah melihat biji benih di rumah
atau di pasaran.
|
||||||
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid
dapat :
1. Menyatakan
ciri-ciri biji benih yang baik.
2. Memberi
maksud setiap ciri tersebut dengan ringkas.
3. Memilih
biji benih yang baik dengan betul.
|
||||||
Nilai-nilai Murni
|
:
|
Yakin, bertolak ansur, bersyukur, kerjasama
|
||||||
Kemahiran Berfikir
|
:
|
Membanding
beza, menilai, membuat keputusan
|
||||||
Alat Bantu Mengajar
|
:
|
Kacang hijau, kacang merah, powerpoint, lembaran
kerja
|
||||||
Elemen Keusahawanan
|
:
|
Daya kreativiti dan inovasi (pemilihan idea
terbaik).
|
||||||
Kajian Masa Depan
|
:
|
Membuka kebun pertanian,
menjadi profesor pertanian
|
||||||
Langkah/Masa
|
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
P&P
|
Catatan
|
||||
Set Induksi
(5 minit)
7.30–7.35 pagi
|
|
Pengenalan kepada biji benih.
|
1. Guru menayangkan gambar biji benih.
2. Guru menyoal murid tentang biji benih:
a) Apakah yang anda lihat ini?
b) Dari manakah biji benih diperolehi?
c) Apakah kegunaan biji benih?
3. Guru mengaitkan jawapan murid dengan pembelajaran hari
ini.
|
Sumber
P&P:
Powerpoint,
biji benih
Nilai-nilai
murni:
bersyukur
|
||||
Langkah 1
(20 minit)
7.35–.755 pagi
|
|
Ciri-ciri biji benih yang baik :
1. Cukup matang.
2. Bernas.
3. Bentuk normal.
4. Bebas dari serangan serangga.
5. Sihat iaitu tidak berpenyakit.
6. Sempurna iaitu tidak retak, pecah, rosak atau cedera.
Ciri-ciri biji benih yang tidak baik :
Pecah, berkulat dan berlubang
|
1. Guru menerangkan ciri-ciri biji benih yang baik dengan
bantuan Power Point.
2. Beberapa murid diminta berdiri untuk menyatakan
ciri-ciri biji benih yang baik.
3. Guru menerangkan ciri-ciri biji benih yang tidak baik.
4. Murid diminta berdiri untuk menyatakan ciri-ciri biji
benih yang tidak baik.
|
Sumber P&P:
Powerpoint
Nilai-nilai murni:
Yakin
|
||||
Langkah 2
(20 minit)
7.55–8.15 pagi
|
|
Aktiviti
berkumpulan
|
1. Guru membahagikan murid kepada beberapa kumpulan.
2. Setiap kumpulan akan mendapat beberapa kacang sama ada
kacang merah ataupun kacang hijau.
3. Guru minta murid memilih kacang yang baik secara berkumpulan.
4. Murid diminta memberi penjelasan terhadap pilihannya
tadi.
|
Sumber P&P:
Powerpoint, kacang merah, kacang hijau
Kemahiran berfikir:
Membuat penilaian, membanding beza dan keputusan
Nilai-nilai Murni:
kerjasama
|
||||
Langkah 3
(10 minit)
8.15–8.25 pagi
|
|
Lembaran
kerja yang berkaitan dengan topik hari ini iaitu:
|
1. Guru
mengedarkan lembaran kerja kepada murid untuk menguji kefahaman murid
terhadap pembelajaran hari ini.
2. Guru
membincangkan jawapan lembaran kerja bersama murid.
|
Sumber P&P:
Lembaran
kerja
Nilai-nilai Murni:
yakin, kekemasan dalam tugas yang diberikan
|
||||
Penutup
(5 minit)
8.25 – 8.30 pagi
|
|
Rumusan
topik hari ini.
|
1. Guru membuat rumusan bagi topik hari ini.
2. Guru memberi penghargaan kepada semua murid.
|
|||||
Refleksi:
No comments:
Post a Comment