|
|
Rancangan
Pengajaran Harian
|
Mata pelajaran
|
:
|
Reka Bentuk dan Teknologi
|
Kelas
|
:
|
4K
|
Tarikh
|
:
|
19/2/2016
|
Masa
|
:
|
11.50-12.50 petang
|
Bilangan murid
|
:
|
39/39
|
Tajuk
|
:
|
3.0
Reka Bentuk
|
Standard Kandungan
|
:
|
3.1
Mereka bentuk projek eksperimental
|
Standard Pembelajaran
|
:
|
3.1.1
Menyatakan masalah berpandukan situasi yang diberi.
3.1.2
Mengumpul maklumat berkaitan penyataan masalah.
3.1.3
Menjana idea kreatif dalam bentuk lakaran bagi
menyelesaikan masalah.
3.1.4
Memilih satu lakaran untuk projek eksperimental.
3.1.5
Mengenal pasti jenis alatan dan bahan berdasarkan projek eksperimental.
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
:
|
Murid pernah melihat bingkai gambar di
rumah ataupun di pasaran.
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid
dapat :
1.
Mengenal pasti masalah daripada situasi diberi guru.
2.
Mengumpul maklumat daripada masalah yang
dinyatakan.
3.
Menghasilkan lakaran penjanaan idea.
4.
Memilih lakaran bagi projek eksperimental.
5.
Mengenal pasti jenis alatan dan bahan yang digunakan
|
Nilai-nilai Murni
|
:
|
Yakin, kerjasama, rajin, bertanggungjawab,
kebersihan
|
Kemahiran Berfikir
|
:
|
Mengumpul
maklumat, menjana idea kreatif, menganalisis masalah, berhubung kait, membuat
keputusan, mereka cipta
|
Alat Bantu Mengajar
|
:
|
Contoh-contoh bingkai gambar, kertas A4, video,
Powerpoint
|
Elemen Keusahawanan
|
:
|
EK2-
Mengamalkan cara berfikir ke arah keusahawanan dalam situasi yang diperlukan
2.2menganalisis
pemerhatian secara kritis dan kreatif
2.3menghasilkan
idea dari pemerhatian
2.4memilih
idea terbaik daripada banyak idea;
|
Kajian Masa Depan
|
:
|
Membuka kedai DIY, menjual
karya seni tangan
|
Langkah/Masa
|
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
P&P
|
Catatan
|
Set Induksi
(5 minit)
11.50-11.55 pagi
|
|
Situasi:
Meja
Ah Mei berselerak denagn gambar-gambarnya.
Soalan:
a) Apakah yang anda lihat ini?
b) Apakah masalah yang dihadapi oleh Ah Mei?
|
1. Guru menunjukkan satu situasi dengan menggunakan ppt
2. Guru bersoal jawab dengan murid.
|
Sumber
P&P:
Powerpoint
Kemahiran
Berfikir: menganalisis masalah, berhubung kait,
|
Langkah 1
(5 minit)
11.55–12.00 petang
|
|
Aktiviti perbincangan
Video: Cardboad
frame |
1. Guru meminta murid melakukan perbincangan untuk
mendapatkan
maklumat
penyelesaian masalah.
2. Guru menayangkan video yang berkaitan dengan cara mereka
cipta sebuah bingkai gambar.
|
Sumber P&P:
Powerpoint, video
Kemahiran berfikir:
Mengumpul maklumat, menganalisis masalah
Nilai-nilai murni:
Yakin, bekerjasama
|
Langkah 2
(25 minit)
12.00-12.25 petang
|
|
Contoh
bingkai gambar:
Contoh
bingkai gambar yang disediakan:
Contoh
lakaran:
|
1. Guru menunjukkan beberapa contoh bingkai gambar dengan
menggunakan ppt.
2. Guru menunjukkan contoh bingkai gambar yang disediakan.
3. Guru minta murid melakukan proses penjanaan idea dengan
menghasilkan beberapa lakaran.
4. Guru menunjukkan beberapa contoh lakaran.
5. Murid diberi kebenaran berbincang secara berpasangan
semasa menghasilkan lakaran.
|
Sumber P&P:
Powerpoint, contoh bingkai gambar
Kemahiran berfikir:
Menjanakan idea,
mereka cipta
Nilai-nilai Murni:
Kerjasama, bertanggungjawab, kebersihan
|
Langkah 3
(10 minit)
12.25-12.35 petang
|
|
Ciri-ciri sesuatu lakaran yang baik:
1. Bentuk
fizikal yang cantik
2. Bahan
dan peralatan mudah didapati
3. Mudah
dimanipulasi
4. Bersifat
praktikal
5. Kreatif
|
1. Guru menyatakan ciri-ciri sesuatu lakaran yang baik
2. Murid diminta untuk memilih lakaran terbaik sebagai
projek eksperimental.
|
Kemahiran berfikir:
memilih, membuat
keputusan
|
Langkah 4
(10 minit)
12.35-12.45 petang
|
|
Peralatan dan bahan yang perlu dibawa pada minggu depan.:
1. Pembaris
2. Kertas
Warna
3. Manila
Card
4. Gunting
5. Gam
6. 1
keping gambar 4r
7. Marker
Pen
8. Bahan
hiasan seperti manik, kacang, riben
9. Lain-lain
|
1. Guru
membimbing murid menyenaraikan peralatan dan bahan yang sesuai dengan lakaran
yang telah dipilih untuk menghasilkan projek eksperimental pada minggu depan.
2. Murid
dikehendaki mencatat di atas kertas.
|
Sumber P&P:
ppt
Kemahiran
berfikir:
Menganalisis,
berhubung kait
Nilai-nilai Murni:
Rajin
|
Penutup
(5 minit)
12.45-12.50 petang
|
|
Proses
mereka bentuk:
1.
Menyatakan masalah
2.
Mengumpul maklumat
3.
Menjana ideak reatif dalam bentuk lakaran
4.
Memilih lakaran terbaik
5.
Mengenal pasti jenis alatan dan bahan
|
1. Murid membuat rumusan
bagi aktiviti hari ini di bawah bimbingan guru.
2. Guru memberi penghargaan kepada semua murid.
|
Nilai-nilai Murni:
Bertanggungjawab
|
Refleksi:
No comments:
Post a Comment