|
|
Rancangan
Pengajaran Harian
|
Mata pelajaran
|
:
|
Reka Bentuk dan Teknologi
|
Kelas
|
:
|
4K
|
Tarikh
|
:
|
4/3/2016
|
Masa
|
:
|
11.50-12.50 petang (30 minit)
|
Bilangan murid
|
:
|
39/39
|
Tajuk
|
:
|
3.0
Reka Bentuk
|
Standard Kandungan
|
:
|
3.1
Mereka bentuk projek eksperimental
|
Standard Pembelajaran
|
:
|
3.1.7
Membuat persembahan projek eksperimental secara
lisan. |
Pengetahuan
Sedia Ada
|
:
|
Murid pernah dilatih untuk berkomunikasi
dengan baik.
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid
dapat :
1. Menjelaskan
ciri-ciri penilaian produk
eksperimental.
2. Membuat
persembahan projek secara lisan berdasarkan ciri-ciri penilaian produk eksperimental.
3. Menilai
projek ekperimental dengan menggunakan borang penilaian.
|
Nilai-nilai Murni
|
:
|
Yakin, kerjasama, rajin, bertanggungjawab,
kebersihan, kasih sayang
|
Kemahiran Berfikir
|
:
|
berhubung
kait, membuat keputusan, menganalisis, menilai
|
Alat Bantu Mengajar
|
:
|
Powerpoint, lakaran murid, projek
ekperimental yang disiapkan. borang penilaian
|
Elemen Keusahawanan
|
:
|
EK1-Mengamalkan
sikap keusahawanan.
1.4
Daya kreativiti dan inovasi
1.6
Keinginan kepada maklumbalas segera
1.8
Kesanggupan belajar daripada kesilapan
1.10
Berorientasikan pencapaian
1.14 Boleh membina jaringan sosial
EK2-Mengamalkan
cara berfikir ke arah keusahawanan dalam situasi yangdiperlukan
2.2
Menganalisis pemerhatiansecara kritis dan kreatif
EK5-Mengamalkan
nilai moral dan etika yang baik dalam kontekskeusahawanan
5.5
Prinsip Ketelusan
|
Kajian Masa Depan
|
:
|
Menjadi jurujual yang mahir
dalam berkomunikasi, menjadi jurucara
|
Langkah/Masa
|
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
P&P
|
Catatan
|
Set Induksi
(5 minit)
11.50-11.55 pagi
|
|
|
1. Guru membuat imbasan semula mengenai projek
eksperimental
yang telah dipilih dan dibina oleh murid pada sesi pengajaran dan pembelajaran
yang lalu.
2. Guru bersoal jawab dengan murid.
3. Guru memulangkan projek eksperimental (bingkai gambar)
kepada murid.
|
BBM:
Projek
ekperimental, Powerpoint
Kemahiran
Berfikir: berhubung kait,
Nilai-nilai
murni:
yakin
|
Langkah 1
(10 minit)
11.55–12.05 petang
|
|
|
1. Guru menerangkan ciri-ciri penilaian produk
eksperimental.
2. Beberapa murid dipanggil untuk menjelaskan ciri-ciri
penilaian produk eksperimental.
|
BBM:
Powerpoint
Nilai-nilai murni:
Yakin, bekerjasama
|
Langkah 2
(20 minit)
12.05-12.25 petang
|
|
Ciri-ciri
penilaian produk eksperimental:
·
Dapat menyelesaikan
masalah
·
Selamat
·
Kukuh
·
Bentuk fizikal cantic
·
Nilai komersial
|
1. Murid dikehendaki membincangkan ciri-ciri penilaian
produk eksperimental berdasarkan projek sendiri secara kumpulan.
2. Setiap wakil kumpulan dikehendaki mempersembahkan
produk eksperimental masing-masing secara lisan.
|
BBM:
Powerpoint,
Kemahiran berfikir:
Menjanakan idea, menganalisis
Nilai-nilai Murni:
Kerjasama, bertanggungjawab
|
Langkah 3
(20 minit)
12.25-12.45 petang
|
|
|
1. Guru mengedarkan borang penilaian kepada semua murid.
2. Murid dikehendaki menilai produk eksperimental dengan
mencatat maklumat dalam borang penilaian secara berpasangan.
|
BBM:
Powerpoint, borang penilaian
Kemahiran berfikir:
Menjanakan idea, menganalisis
|
Penutup
(5 minit)
12.45-12.50 petang
|
|
1. Murid membuat rumusan
bagi aktiviti hari ini di bawah bimbingan guru.
2. Guru memberi penghargaan kepada semua murid.
|
Nilai-nilai Murni:
Bertanggungjawab, yakin, kasih sayang
|
Refleksi:
No comments:
Post a Comment